De Wet Koop op afstand & haar uitzonderingen 2018 deel 1 van 2

De Nederlandse Wet koop op afstand wordt door nagenoeg alle webwinkels nageleefd. Er zijn wat ons betreft wel nog veel kansen en opties tot verbetering van de geldende bepalingen in de Wet koop op Afstand. Op de Wet Koop op afstand gelden, zoals de meeste consumenten weten, bepaalde uitzonderingen op het retourneren van producten.

Het retourrecht van online bestelde producten is nadrukkelijk anders voor speciaal op maat gemaakte producten. Hierbij valt te denken aan houdbare producten, producten speciaal voor klanten gefabriceerd, tijdschriften, concertkaarten en dergelijke. De komende periode/jaren zal dit ons inziens veranderen, zeker door de toepassing van- en steeds meer Europees webwinkelondernemerschap en de gelijkheid van wet- en regelgeving (online) kopen. De introductie van de Euro is hier de bekende voorloper van geweest. In de huidige marktsituatie, zeker de markt waarin wij opereren, zijn veel verschillen waarneembaar tussen webwinkels en is de Nederlandse Wet koop op afstand, scherp en afwijkend ten opzichte van de toepassing vanuit andere webwinkels, van zowel Nederlandse als Buitenlandse.

Deze week zullen wij vanuit één van onze eigen andere online concepten en ruime ervaring, onze webshop https://www.zwembrilopsterkte.nl/ nader ingaan op deze uitzonderingen op het retourrecht gekoppeld aan de Nederlandse Wet koop op afstand. In België, Duitsland en Engeland gleden andere regels; ook over de verplichting van het wel/niet hoeven terugbetalen van de verzendkosten. Maar goed. De eerste verbeterstappen zijn nu alvast vooruitlopend zelf te zetten. De consument moet er blij van worden. De altijd correcte nalevering van de cookie-wetgeving is een ander actief Nederlands webwinkelpunt; veel consumenten irriteert het.

Zorg voor een veilige webshop

Om te beginnen met dit artikel beheren wij zelf een webshop welke onvoorwaardelijk voldoet aan de bepalingen van de Wet koop op afstand, de geldende https:// SSL-veiligheidscertificaten en hebben wij er bewust voor gekozen transparant te zijn in de werkwijze welke wij hanteren. Onze Algemene voorwaarden zijn aangescherpt op het artikel van uitzonderingen op het retourrecht, en in algemene zin gaan wij onder Redelijkheid en Billijkheid transparant om met de werkwijze en flexibiliteit van het mogen retourneren van producten.

Bovenstaande mede tot doel een veilige (werk)omgeving te creëren voor onze klanten en dit ook zo te houden; een goed klantenbestand op te bouwen met tot dusver een hoge klanttevredenheid tot gevolg. Via de onafhankelijke beoordelingssite Kiyoh scoren wij een 8.7. op ruim 340 positieve  beoordelingen van de afgelopen jaren.

Voor ons de basis waaraan volgens ons een ‘basis-webshop’ aan dient te voldoen, voor ons standaard en zeker minimaal rekening houdend met de bepalingen in de Wet koop op Afstand en de hierin enigzins beperkende voorwaarden van retourneren. Ons doel is verder duidelijke versterking van informatie en bewustwording van het gebruik of onbewust misbruik van het aangeschafte product en een vrijblijvend voor aankoop advies te geven. Een recent voorbeeld. Al jarenlang is er gesteggel over het wel/niet nakomen van bepalingen waaraan webwinkels aan moeten voldoen en de toepassing van innovatie en concurrentie binnen de markt. Wij willen uit deze discussie, de discussie doorbreken en opereren daarom structureel vooruitlopend op de huidige marktontwikkelingen met transparantie voorop. Een belangrijk aspect. Je werkt als webwinkelier voor de klant, of bedient jezelf online als consument, een tevreden klant is vaak een nieuwe (terugkomende) klant.

Geregeld verbazen wij ons hoe onze zogenaamde branche aanverwante “concurrenten” opereren binnen de Nederlandse markt en hierbij niet voldoen aan kaders van de Wet koop op afstand. Consumenten kunnen hier last van hebben. Soms reflecterend en feitelijk te triest voor worden..

De afgelopen weken staat de media weer vol met artikelen rondom dubieuze webwinkels en het niet nakomen van wetgeving hier omtrent. Aanpakken en duidelijke focus op structurele problemen, niet alles of de leidende focus op het individuele geconstateerde probleem van het, ins ons afgelopen week eerder verschenen artikel, het niet vermelden van een BTW-nummer, ter voorkoming van potentiële fraude en de hieraan gekoppelde risico’s. maar het collectief voorop te stellen. Tenminste, zo staan wij erin!

Over Zwembrilopsterkte.nl

Maar goed. Via onze webshop Zwembrilopsterkte.nl verkopen wij zwembrillen op sterkte voor volwassenen en kinderen in verschillende soorten, maten en kleuren van gerenommeerde merken tegen scherpe concurrerende prijzen. Verder verkopen op Zwembril op sterkte de standaard modellen zwembrillen, duikbrillen en snorkelsets zonder sterkte. De benodigde sterktes zijn optioneel door de klant te kiezen en extra aan te geven gebaseerd op gestandaardiseerde normen en sterktes, recept van de opticien, optrimist of ook de oogarts. Een vaak onbekend product een zwembril op sterkte, handig om te kunnen zien tijdens het zwemmen. Soms op klantspecifieke levering of bestelling, bij afwijkende sterktes per uniek oog. Hier raken wij direct de bepalingen uit de Wet koop op afstand, inclusief de juist wel of niet toepassing van het retourrecht. Het laatste vooral aangezien sommige glazen voor de klant besteld of feitelijk geslepen moeten worden.

Heerlijke en toenemende concurrentie binnen onze branche

In de watersport-branche waarin wij opereren zien wij de laatste jaren, de laatste 2-jaren, explosief, enorm toegenomen concurrentie. Veel webwinkels met producten van minder bekende merken benaderen de markt. Goed ter stimulering van de markt, wel met enige kanttekeningen. Gelukkig zowel Nederlandse partijen, maar vooral ook vanuit andere Europesche landen en een nog sterker toenemend aantal Dropshipbedrijven die via onduidelijke websites producten rechtstreeks leveren aan de consument. Wat ons betreft een steeds meer ondoorzichtig overziende markt, met enorme gevolgen van dien. Op de toename van deze ontwikkeling zien ook wij zelf, onvoldoende, het totaalbeeld. Laat staan hoe de individuele webwinkel de markt en of de individuele consument benaderd. Onze signalering is een sterkte toename van meer “vreemde” merken die goed opgebouwede webshops neerzetten, of succesvolle webshopconcepten “lenen” en op andere wijze elders vermarkten. De toekomstige eigen concurrenten. Wij zeer blij voor de consument, direct gevolg zijn lagere consumentenprijzen. Toenemen risico steeds meer ondeugdelijke producten op de markt.

Gelukkig zijn aardig op de hoogte van de op de markt opererende en  gerenommeerde merken, maar nu komen er steeds merken boven tafel van “Yoast” mag weten waar deze producten vandaan komen. Laat staan deze, door directe levering vanuit het Buitenland, voldoen aan de gestelde CE-normen en Nederlandse Wet Koop op Afstand.

De prijzen binnen onze branche(s) staan zeer sterk onder druk, dalen steeds meer waarvan wij afvragen “hoe deze dalingen commercieel haalbaar zijn, maar vooral ook zo blijven”. Zeker ook kijkend naar de beperkingen op het gebied van de inkoop van bepaalde producten met alles wat dit zich meebrengt. In drukke tijden de snellere wens van levering door de consument en kortdurende beloofde levertijden maar uiteindelijke veel langere levertijden. Voor ons: kwaliteit en A-merken voorop.

Om ons verder te onderscheiden van de concurrenten en tot doel hogere klanttevredenheid en lagere verkoopprijzen betere informatie voor de consument. Onze eerste extra genomen stappen. Duidelijk vermelding van een “vrijblijvend consumentengebruiksadvies van de producten welke wij verkopen”. De hernieuwde introductie van het vrijblijvende consumentenadvies. Hierbij alvast een citaat van een deel ons uitgegeven vrijblijvende consumentenadvies.

“Zwembrilopsterkte.nl verkoopt zwembrillen, duikbrillen en snorkelsets (en toebehoren) met de nadrukkelijke klantoptie van glazen op sterkte. Ons assortiment biedt een vrije keuze in type, soort en kleur van de verschillende producten afgestemd op de specifieke klantbehoefte van de consument. Naast verschillende optische zwembrillen, duikbrillen en snorkelsets verkopen wij ook de standaard uitvoeringen ZONDER sterkte.

Zwemmen, snorkelen en duiken zijn andere sporten en hebben te maken met andere keuze aspecten. De verschillende sporten kunnen recreatief, hobby-matig of beroepsmatig uitgeoefend worden. Hiernaast is de gebruiks- en tijdsintensiteit van de uitvoering van desbetreffende sport cq. hobby veelal ook anders, duiken duurt veelal langer dan het zwemmen.

Zwemmen, snorkelen en duiken zijn andere sporten en hebben te maken met andere keuze aspecten. De verschillende sporten kunnen recreatief, hobby-matig of beroepsmatig uitgeoefend worden. Hiernaast is de gebruiks- en tijdsintensiteit van de uitvoering van desbetreffende sport cq. hobby veelal ook anders, duiken duurt veelal langer dan het zwemmen.”

Om de consument nog beter te informeren hebben wij ‘vetgedrukt” onderstaande melding duidelijk op een nieuwe pagina geplaatst van onze webshop geplaatst.

‘Bij het zwemmen en snorkelen wordt er meestal alleen aan de oppervlakte gezwommen, uw ogen worden beschermd tegen water door een zwembril, duikbril of snorkelbril. Bij het SCUBA-duiken (met perslucht) wordt er daadwerkelijk geheel onder water gezwommen met andere belangrijke aspecten om rekening mee te houden’.

Daadwerkelijk onder water gelden andere parameters. Zo is de brekingsindex van water anders dan van lucht. En de afstand tussen hoornvlies en correctieglas is ook anders. Ook het toepassingsgebied van het zwemmen, snorkelen en of duiken vraagt om een andere benadering.

Door minder lichtinval en hoe dieper onderwater wordt gezwommen/gedoken hoe meer kleuren er trapsgewijs ‘verdwijnen’. Onder water zijn ook de kortere afstanden van meer belang bij het kijken onder water door bijvoorbeeld voor het aflezen van duikcomputers, duikhorloges of andere essentiële duikinstrumenten. Al deze factoren gezamenlijk kunnen leiden tot een aangepaste correctiesterkte voor uw duikglazen”. 

Volgende week komen wij terug op het vervolg van de toevoeging van het consumenten gebruiksadvies van zwembrillen, duikbrillen en snorkelsets en de toepassing hiervan. Wordt vervolgd. Kom dus graag terug 🙂


Het internetblog "Eigen webwinkel starten" is gestart door Remko Jonkers en ontstaan uit passie voor het online ondernemen. Mijn blog "Eigen webwinkel starten" staat vol gratis informatie, tips en adviezen over het starten en beheren van een webwinkel. Doelstelling is het promoten van de webwinkelbranche in algemene zin en iedereen motiveren tot het starten van eigen webwinkel. De kennis die ik heb verkregen wil ik graag delen met anderen. Sinds januari 2009 zijn vele honderden mensen via eigen webwinkel starten begonnen met hun eigen webwinkel.

Deel je mening of discussier gezellig mee met het onderwerp

Een online concept van Trademedia.nl · Designed by eigenwebwinkelstarten.nl · Aanbevolen webshop Zwembrilopsterkte.nl