Bewust géén toepassing van het BTW-nummer op POSTNL pakketzendingen en correspondentie collega webshop. Slim of niet?

Deze week een kort artikel over hetgeen wij jullie niet willen onthouden. Een voorval wat jezelf, als webwinkelier, nader aan het denken zet. Waar ging het daadwerkelijk om?

Bewust géén toepassing van BTW-nummer bij concullega webshop

Twee weken geleden liepen wij bij het wegbrengen van een “pakketje”, tegen een collega webwinkelier aan welke bij de POSTNL ‘wegbrengpost’ aan de bali-medewerker vertelde dat hij bewust geen BTW-nummer vermelde op zijn zendingen en zelf op sommige zendingen zelfs geen afzenderadres. Dit alles standaard doorgevoerd op zijn webshop, zijn facturen en overige correspondentie. Hij dit, als webwinkelier, hij zich bewust zo ook, zijn verhaal, fragmentarisch,  vertelde en zich hier nadrukkelijk niet voor schaamde. Hij had zijn moverende reden(en).

Zijn primaire reden: “Persoonlijke afweging en duidelijk individueel belang om directe (persoons)fraude te voorkomen, bij zijn eenmanszaak waar hij nog niet zolang geleden mee was begonnen”. Drie jaar geleden had hij zich ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Zijn gedachte, zoals hij het zelf verwoorde, bewust in 2-strijd met de geldende publicatieregels vanuit de Belastingdienst. Anderzijds de toenemende en reële kans op fraude; door de  gelijkenis van zijn unieke BTW- en BSN-nummer.

In zijn 2-strijd geven wij hem hierin gelijk aangezien de afgelopen jaren de kans op fraude en misbruik van persoonsgegevens, zeker door de toegenomen publictatieplichten van KvK-, en contactgegevens, en uitgedeelde boetes indien hieraan niet wordt voldaan, is toegenomen. Gelukkig door de autoriteiten, steeds meer bewust afwegend van de situatie en toenemende negatieve externe publicaties.

Fraude is geregeld verre van leuk; ik moet er zelf niet aandenken dat wij hiermee te maken krijgen en deze rollen omgedraaid worden. Uiteraard wordt de webwinkelier hier de dupe van en wij respecteren hierbij zijn keuze. Sterk punt om als webwinkelier eens over na te denken, mogelijke suggestie eens voor te leggen aan de Belastingdienst en de autoriteit Consument & Markt?

 


Het internetblog "Eigen webwinkel starten" is gestart door Remko Jonkers en ontstaan uit passie voor het online ondernemen. Mijn blog "Eigen webwinkel starten" staat vol gratis informatie, tips en adviezen over het starten en beheren van een webwinkel. Doelstelling is het promoten van de webwinkelbranche in algemene zin en iedereen motiveren tot het starten van eigen webwinkel. De kennis die ik heb verkregen wil ik graag delen met anderen. Sinds januari 2009 zijn vele honderden mensen via eigen webwinkel starten begonnen met hun eigen webwinkel.

Deel je mening of discussier gezellig mee met het onderwerp

Een online concept van Trademedia.nl · Designed by eigenwebwinkelstarten.nl · Aanbevolen webshop Zwembrilopsterkte.nl