Wat is de toegevoegde waarde van klantbeoordelingen op een webwinkel?

Webwinkelervaringen kunnen van grote toegevoegde waarde zijn voor een webwinkel. Dit komt onder andere door het feit dat een klantbeoordeling over het algemeen wordt gezien als authentieke informatie over de webwinkel. De beleving van een klant is daarmee iets waar nieuwe klanten graag naar kijken wanneer ze online een product aan willen schaffen. Wanneer andere klanten goede ervaringen hebben met een bepaalde winkel wordt de kans groot geacht dat het er daar inderdaad goed aan toe gaat en dat het daarom verstandig is om daar te gaan winkelen, wanneer men een product nodig heeft dat op meerdere plaatsen beschikbaar is.

Naast de webwinkelervaringen vergelijken klanten natuurlijk ook zaken als het assortiment en de informatievoorziening vanuit de webwinkel zelf. Toch is het vooral een klantbeoordeling die er toe kan leiden dat een klant uiteindelijk overstag gaat en op die manier een keuze maakt voor jouw webwinkel. Je doet er daarom goed aan om klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid te geven hun mening te ventileren en zo de beleving van de klant duidelijk te maken voor nieuwe klanten die op zoek zijn naar een betrouwbare winkel op het internet, waar ze hun aankoop kunnen gaan doen en in de toekomst wellicht terugkomen.

Webwinkelervaringen worden daarbij vooral sterk wanneer het er een aantal zijn en deze eigenlijk allemaal dezelfde boodschap uitdragen. Een klantbeoordeling op zich kan je daarom niet direct veel verder helpen, maar wanneer je de beleving van de klant van een hele groep bij elkaar weet te krijgen en deze aan nieuwe klanten kunt tonen zal dit een zeer sterk signaal van kwaliteit en betrouwbaarheid zijn. Aangezien men vooral op het internet zoekt naar deze vorm van zekerheid is het heel verstandig om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk klanten een positieve beoordeling achter laten over je webwinkel.

De klantbeoordelingen gelden als een van de belangrijkste bronnen van informatie voor het online winkelend publiek dat de keuze heeft uit meerdere winkels die min of meer dezelfde producten of diensten aanbieden tegen een vergelijkbare prijs. Door de beleving van de klant weer te geven in de vorm van bijvoorbeeld een klantbeoordeling kun je ze de zekerheid bieden dat je de producten of diensten ook daadwerkelijk zult leveren en daarmee een zeer betrouwbare webwinkel bent. De webwinkelervaringen kunnen er op die manier gemakkelijk voor zorgen dat je omzet zal stijgen en dat je steeds meer klanten aan je zult binden die vervolgens natuurlijk weer nieuwe beoordelingen kunnen geven.


Het internetblog “Eigen webwinkel starten” is gestart door Remko Jonkers en ontstaan uit passie voor het online ondernemen. Mijn blog “Eigen webwinkel starten” staat vol gratis informatie, tips en adviezen over het starten en beheren van een webwinkel. Doelstelling is het promoten van de webwinkelbranche in algemene zin en iedereen motiveren tot het starten van eigen webwinkel. De kennis die ik heb verkregen wil ik graag delen met anderen. Sinds januari 2009 zijn vele honderden mensen via eigen webwinkel starten begonnen met hun eigen webwinkel.

Deel je mening of discussier gezellig mee met het onderwerp

Een online concept van Trademedia.nl · Designed by eigenwebwinkelstarten.nl · Aanbevolen webshop Zwembrilopsterkte.nl