De kracht van upselling en cross-selling van producten in je eigen webwinkel

Upselling en cross-selling kunnen er binnen je eigen webwinkel voor zorgen dat de omzet zal stijgen. Veel mensen die een eigen webwinkel starten kiezen er dan ook voor om hier gebruik van te maken. Aan de andere kant is het een relatief ingewikkelde techniek, die daarom ook behoorlijk wat kosten met zich mee kan brengen. Mensen die een webwinkel starten en daar weinig ervaring mee hebben kiezen er dan ook regelmatig voor om pas op een later moment over te gaan op deze technieken. Toch kun je er door middel van upselling en cross-selling voor zorgen dat de omzet aardig op zal lopen. Grote spelers als Bol.com en Amazon.com hebben hun omzet op deze manier flink uit weten te breiden.

Wat is upselling
Upselling in je eigen webwinkel werkt eigenlijk volgens een heel eenvoudig principe. Wanneer je klanten op zoek zijn naar bepaalde producten, bied je ze een wat duurder merk dan gebruikelijk aan. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat zij op zoek zijn naar slippers. Mensen die een webwinkel starten in slippers en daarbij zowel dure als minder dure merken inkopen kunnen onder het mom van upselling dan kiezen voor een aanbieding van het dure merk. Wanneer mensen al op zoek zijn naar slippers is de kans namelijk groot dat ze deze zullen kiezen. De kans bestaat dat ze niet verder kijken naar eventueel minder dure merken, waardoor ze uiteindelijk de slippers met daarop de interessante winstmarge aanschaffen. Upselling is binnen je eigen webwinkel dan ook een manier om de producten met de relatief hoge winstmarge zoveel mogelijk aan de man te brengen. Op basis van de prijscategorie zullen deze misschien minder snel gekozen worden, waardoor een aanbeveling bij zoekopdrachten behoorlijk kan helpen.

Wat is cross-selling
Cross-selling is eigenlijk een beetje vergelijkbaar met upselling. In dit geval kies je er binnen je eigen webwinkel namelijk voor om bepaalde producten aan te bieden die goed passen bij het product dat men wil gaan kopen of al in de winkelmand heeft gestopt. Je kunt een eigen webwinkel starten en gebruik maken van cross-selling om ervoor te zorgen dat de klant per bezoek meer aan zal schaffen. Op die manier kunt u ervoor zorgen dat ook de accessoires en andere bijpassende artikelen zoveel mogelijk verkocht worden.

Toegevoegde waarde upselling en cross-selling
De toegevoegde waarde van upselling en cross-selling in je eigen webwinkel is erg groot. Mensen die een webwinkel starten en hier gebruik van maken krijgen over het algemeen te maken met een hogere omzet. De voorwaarde hierbij is wel dat het aantal bezoekers op de website relatief groot is. Wanneer je net begint en weinig ervaring heeft met uw eigen webwinkel is het dan ook een investering die  er wat minder snel uit zal halen. Voordat het geld op gaat leveren heb je uiteindelijk aardig wat klanten nodig die door middel van upselling en cross-selling ook daadwerkelijk meer aan zullen schaffen. Echter iedere verkoop al dan niet tot stand gekomen via upselling of cross-selling is er één. Tot die tijd kun je een webwinkel starten en nadenken over de manier waarop je de aanvullende of duurdere producten het best aan kunt gaan bieden.

Hoe upselling en cross-selling toe te passen?
Het aanbieden van upselling en cross-selling kan op verschillende manieren. Mensen die een webwinkel starten kiezen er voor upselling bijvoorbeeld vaak voor om dit te doen in combinatie met de zoekresultaten. Wanneer men op zoek is naar bepaalde producten zal het duurdere merk worden voorgesteld. Aan de andere kant vindt cross-selling veel meer plaats wanneer men al een keuze heeft gemaakt uit te producten. Je kunt uw eigen webwinkel starten en gebruik maken van cross-selling door bij de gedetailleerde beschrijving van je producten bijvoorbeeld ook accessoires of verwante producten aan te bieden, net als Bol.com en Amazon.com.


Het internetblog "Eigen webwinkel starten" is gestart door Remko Jonkers en ontstaan uit passie voor het online ondernemen. Mijn blog "Eigen webwinkel starten" staat vol gratis informatie, tips en adviezen over het starten en beheren van een webwinkel. Doelstelling is het promoten van de webwinkelbranche in algemene zin en iedereen motiveren tot het starten van eigen webwinkel. De kennis die ik heb verkregen wil ik graag delen met anderen. Sinds januari 2009 zijn vele honderden mensen via eigen webwinkel starten begonnen met hun eigen webwinkel.

Deel je mening of discussier gezellig mee met het onderwerp

Een online concept van Trademedia.nl · Designed by eigenwebwinkelstarten.nl · Aanbevolen webshop Zwembrilopsterkte.nl