Te regelen zaken voor een webwinkel voor het starten

Nadat je de keuze hebt gemaakt om te gaan ondernemen met behulp van een webinkel, webshop of andere e-commerce toepassing is het advies je nader te oriënteren over allerlei zaken waarmee je redelijk snel te maken krijgt. Onderstaand een opsomming van de meest essentiele zaken waar je rekening mee moet houden bij het beginnen van een webwinkel of webshop, of misschien zelfs ander internetbedrijfje.

Zaken waar je rekening mee moet houden is:

– Hoe doe ik het onderhoud en beheer van de webshop, waaronder inbegrepen:

  • foto’s
  • overige afbeeldingen,
  • teksten,
  • productomschrijvingen,
  • productspecificaties en
  • alle andere aanverwante informatie;

– Financiële aspecten

– Logistiek en distributie. Hoe ga je verzenden?;

– Inventarisbeheer, orderbeheer en administratie;

– Juridische en wettelijke aspecten;

– Leg je de focus op enkel alleen Nederland, Belgie of ook andere Buitenlandse klanten en/of leveranciers.

Onderhoud en beheer webwinkel

Waaronder foto’s,  afbeeldingen, teksten, productomschrijvingen, productspecificaties en andere aanverwante informatie. Hoe kom je hieraan? Fabriceer, maak en bewerk je deze zelf? Krijg je deze geheel aangeleverd van leveranciers en of fabrikanten. Of maar een gedeelte hiervan? Veel beginnende webwinkelexploitanten vergissen zich in al deze zaken. Het verkrijgen van al deze informatie kost tijd, moeite en soms frustratie. Tenminste als je al deze informatie niet “leased” van een concullega webwinkel, want dan ben je natuurlijk sneller klaar. Let op! Wij adviserern u het laatste niet te doen aangezien hier de nodige risico’s aan kleven, zoals intellectueel eigendom, auteursrechten, copyrights of zelfs merkrechten.

 


 

Financiële aspecten

 

Hoe kunnen je (toekomstige) klanten betalen (de betaalmethoden)? Hoe ga je de verzending regelen (verzendkosten) en overige kosten, zoals verpakkingskosten, beschermingskosten bij bijvoorbeeld breekbare producten.

 

Betaalmethoden

Voor webwinkels zijn vele verschillende betaalmethoden, waaronder:

  • iDeal
  • Paypall
  • Creditcard
  • Rembours
  • Betalen bij afhalen

Wat is iDEAL?


Met iDEAL kunt u vertrouwd, veilig en gemakkelijk uw online aankopen afrekenen. U rekent af in uw vertrouwde internet betaalomgeving, op basis van specifieke beveiligingsmethodes van uw eigen bank. Als internetbankierder kunt u direct gebruik maken van iDEAL, zonder dat u zich daarvoor hoeft aan te melden. iDEAL biedt u een aantal voordelen ten opzichte van andere betaalmethoden:
Voordelen

  • iDEAL is net zo vertrouwd, veilig en gemakkelijk als internetbankieren
  • iDEAL wordt ondersteund door de grote Nederlandse banken
  • Toegang tot internetbankieren van een van de deelnemende banken is voldoende om gebruik te kunnen maken van iDEAL;
  • Product is direct betaald.

Controle en overzicht op de betalingU kunt iDEAL gebruiken als u internetbankiert bij ABN AMRO, Rabobank, ING-bank of SNS Bank.

Wat is PayPal?

PayPal is een online betalingssysteem dat gebruik maakt van e-mailadressen om de verzender en de ontvanger van een betaling te identificeren. De betaling gebeurt via de PayPal-account van de koper en komt terecht op de PayPal-account van de verkoper. Geen van beide partijen moet dus zijn gegevens meedelen aan de andere partij om de betaling uit te voeren. Betaal snel en veilig met MasterCard of VISA via bekende PayPal.

Waarom PayPal?

  • Kosteloos geld sturen. Betaal voor aankopen of stuur geld aan iedereen met een e-mailadres in 103 landen en regio’s. Het is gratis.
  • Wereldwijd geaccepteerd
    PayPal wordt wereldwijd door duizenden bedrijven geaccepteerd en is de betaalmethode van voorkeur op eBay.com.
  • Eenvoudig aanmelden, eenvoudig in het gebruik
    Aanmelden voor een PayPal-rekening is eenvoudig en duurt slechts enkele minuten. Nadat u bent aangemeld, kunt u al meteen betalingen sturen!

Lees verder

Logistiek en distributie

Goede logistiek en distributie is essentieel voor een beoogd goed lopende webwinkel. Het is daarom van belang om te onderzoeken hoe je de bestelde producten bij de klant krijgt. Advies is te denken aan:

  • Wie betaald de verzendkosten:
    • de koper of
    • de verkoper?

Post, transporteurs en koeriers. Hoe regel je de frankering en verpakking? Hoe regel je het verzenden in het binnenland en hoe naar het buitenland?

Inventarisbeheer, orderbeheer en administratie

Vermeld altijd uw contactgegevens, zoals uw (bedrijfs)naam, adres, telefoonnummer, uw KVK nummer en BTW nummer op alle facturen en uw webwinkel.

Juridische en wettelijke aspecten

Op het moment je een webwinkel wilt beginnen moet je rekening houden met een aantal essentiele wettelijke bepalingen. Er moet rekening gehouden worden met:

  • algemene wettelijke eisen en voorwaarden
  • privacy-bepalingen
  • leveringsvoorwaarden en levering
  • recht van herroeping
  • recht van reclame.

Algemene wettelijke eisen en voorwaarden

Als ondernemer krijgt u te maken met allerlei regelingen voor de belastingen en met sommige sociale verzekeringen. De keuzes die u als ondernemer maakt, kunnen fiscale gevolgen hebben. Denk hierbij aan keuzes zoals de rechtsvorm van uw onderneming en de financiering ervan. Het is daarom van belang dat u als ondernemer op de hoogte bent van uw fiscale rechten en verplichtingen.

Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. De wet en de rechtspraak stellen bepaalde eisen waaraan ondernemers moeten voldoen. Na uw aanmelding als ondernemer beoordeeld de Belastingdienst aan de hand van uw omstandigheden of u aan die eisen voldoet. Uw aangifte inkomstenbelasting speelt bij die beoordeling soms ook een rol. Als u aan de eisen voldoet, bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting. U kunt dan gebruikmaken van een aantal speciale regelingen. Als u voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, kunt u toch ondernemer zijn voor de btw. Voor de btw bent u ondernemer als u zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent. U kunt uw activiteiten uitoefenen in de vorm van een eenmanszaak, een maatschap, een bv of een nv. Voor de btw maakt het niet uit in welke rechtsvorm u uw bedrijf of beroep uitoefent.

Klanten in Nederland, Belgie of ook andere Buitenlandse klanten en/of leveranciers

Begrippenlijst

Concullega

Concullega is de samenvoeging van je (potentiele) concurrent en collega. Professionals zien concurrenten meer als collega’s in het vak en opereren ook op deze wijze naar elkaar toe. Wij van www.eigenwebwinkelstarten.nl zien dit dan ook als visie om te opereren naar uw markt toe.


Het internetblog “Eigen webwinkel starten” is gestart door Remko Jonkers en ontstaan uit passie voor het online ondernemen. Mijn blog “Eigen webwinkel starten” staat vol gratis informatie, tips en adviezen over het starten en beheren van een webwinkel. Doelstelling is het promoten van de webwinkelbranche in algemene zin en iedereen motiveren tot het starten van eigen webwinkel. De kennis die ik heb verkregen wil ik graag delen met anderen. Sinds januari 2009 zijn vele honderden mensen via eigen webwinkel starten begonnen met hun eigen webwinkel.

Eén reactie naar “Te regelen zaken voor een webwinkel voor het starten”

  1. jonge accountant schreef:

    Ik heb echt handig voor dit object, thanks.

Deel je mening of discussier gezellig mee met het onderwerp

Een online concept van Trademedia.nl · Designed by eigenwebwinkelstarten.nl · Aanbevolen webshop Zwembrilopsterkte.nl