Is een gratis webwinkel echt een gratis webwinkel?

Je zit al maanden te denken over het beginnen van een eigen webshop. Je weet al wat je wilt een goede zoekmachine vriendelijke webshop tegen geringe kosten, eigenlijk het liefst gratis.

De eerste stap die je neemt is Googlen naar “gratis webshop” en je ziet 560.000 pagina’s verschijnen. Na de websites eerste potentiële aanbieders van gratis webwinkelsoftware te hebben bezocht blijken er toch enkele addertjes onder het gratis te zitten. Een gratis webwinkel blijkt toch niet geheel gratis te zijn.

In dit artikel zullen wij één en ander nader uiteenzetten. Waar moet je allemaal opletten en wat kunnen de afwegingen zijn om voor een gratis webwinkel te kiezen of toch uiteindelijk voor een “kant-en-klare” webwinkel. Wij zullen hieronder de voordelen en nadelen van een gratis webwinkel bespreken.

De voordelen van een gratis webwinkel:

  1. Voor het starten van een webwinkel zijn géén kosten aan verbonden ofwel starten zonder investering;
  2. In de meeste gevallen kan snel gestart worden met het verkopen van producten omdat na registratie de webwinkel direct geactiveerd wordt;
  3. Een éénvoudig uitziende webwinkel met basis functionaliteiten;
  4. Basis template (ontwerp).

De nadelen van een gratis webwinkel:

  1. Veelal géén eigen domeinnaam. De gratis webwinkel wordt gehost bij de aanbieder van de webwinkelsoftware. Veelal in een subdomein, bijvoorbeeld: http://winkel2434.eigenwebwinkelstarten.nl/. Op het moment het niet mogelijk is een eigen domeinnaam aan je webshop te koppelen is de kans groter dat bezoeker zonder iets te kopen je webwinkel verlaat;
  2. Beperking in aantal producten welke in het assortiment van de webshop geplaatst kunnen worden. Afhankelijk van de aanbieder van de gratis webwinkel software is dit 25 of 50 producten;
  3. Lay-out keuze van de gratis webwinkel is vrij beperkt. Meestal kan je als beginnend online ondernemer kiezen uit 1 of 2 en bij uitzondering 3 verschillende lay-outs;


  4. Veelal reclame van de aanbieder in je webwinkel. Nadeel hiervan is dat de bezoeker sneller geneigd is je webwinkel te verlaten door het “klaarblijkelijk” missen van professionalisme. Buiten het feit dat de “reclame” voor de bezoeker afleidend kan werken;
  5. Géén eigen mailadres welke is gekoppeld aan de “(domein)naam” van je webwinkel;
  6. Veelal hoge(re) kosten voor het verwerken van betalingstransacties, gebonden aan zogenaamde betalingsaanbieders.

De aanbieders van gratis webwinkelsoftware op een rij:

Mijnwebwinkel.nl

Mijnwebwinkel.nl biedt een gratis abonnement waarbij een beperking geldt van 50 artikelen. Hiernaast bieden zij een professional abonnement voor € 19,– per maand. Op je webwinkel plaatst Mijnwebwinkel.nl automatisch advertenties van Google Adsense. De inkomsten welke hieruit worden gegenereerd gebruikt Mijnwebwinkel.nl om de kosten van de gratis webwinkel te dekken. Verder krijg je geen inzage in de statistieken van je webinkel, dus weet je niet hoeveel bezoekers je winkel trekt. Ook kun je geen afbeeldingen in je teksten laten zien. Telefonische ondersteuning wordt eveneens bij het gratis webwinkelpakket niet geboden. Vanzelfsprekend wordt bij het professional abonnement bovenstaande functies allemaal wel geboden en verdwijnen tevens de advertenties van Google Adsense.


Het internetblog “Eigen webwinkel starten” is gestart door Remko Jonkers en ontstaan uit passie voor het online ondernemen. Mijn blog “Eigen webwinkel starten” staat vol gratis informatie, tips en adviezen over het starten en beheren van een webwinkel. Doelstelling is het promoten van de webwinkelbranche in algemene zin en iedereen motiveren tot het starten van eigen webwinkel. De kennis die ik heb verkregen wil ik graag delen met anderen. Sinds januari 2009 zijn vele honderden mensen via eigen webwinkel starten begonnen met hun eigen webwinkel.

Deel je mening of discussier gezellig mee met het onderwerp

Een online concept van Trademedia.nl · Designed by eigenwebwinkelstarten.nl · Aanbevolen webshop Zwembrilopsterkte.nl