Het managen van je webshop, is even belangrijk als het managen van je webshopnaam

Het begin van een webshop is voor diegene die er ooit al lang geleden aan is begonnen: een vergeten zaak. De webwinkel draait ten slotte al enige jaren en dagelijks komen er diverse orders binnen, niet enorme bedragen maar toch…boven verwachting.

 

Het bijhouden van je webwinkel doe je in het weekend en of in avonduren, dit naast je normale baan. De marketing van de webwinkel is uitbesteedt aan een gespecialiseerd internetmarketingbedrijf en of heb je ooit zelf opgezet, maar wel enige maanden geleden. Tussentijds heb je hieraan niks meer veranderd. Op basis van je webwinkel-bezoekers-statistieken zie je dat je bezoekers direct via je eerder opgezette advertentiecampagne naar je webshop komen. Goed, niks mis mee.

 

Een paar maanden later merk je “opeens” dat je minder orders krijgt via je webwinkel en je veel bestellingen retour krijgt zonder opgaaf van reden. Je klanten hebben hierin gelijk omdat dit niet verplicht is, als dit maar binnen de in de algemene voorwaarden gestelde (wettelijke) bedenktermijn gebeurt. Weken achtereen ontvang je opnieuw klachten tot het moment je een collega, die toevallig wist dat jij een webshop had (webshop “genaamd B”) je attendeert op het feit dat hij/zij op internet slechte reviews en recensies tegen kwam over jouw webwinkel.

 

’s Avonds aangeslagen, maar toch besloten om eens te gaan Googlen op je webhop adres… “webwinkel B”. Verdomt…. De eerste pagina’s vol met negatieve reacties en reviews van bezoekers en jouw klanten! Na verschillende reacties gelezen te hebben blijken al maanden klachten over je webwinkel te bestaan. Klanten mailen je, opnieuw, opnieuw en krijgen steeds geen reactie terug. De reacties worden steeds bozer en mensen besluiten je webshop te boycotten en andere consumenten, jouw potentiële klanten, te adviseren vooral niet in webshop “webwinkel B” iets, maar dan ook iets te kopen. Daar zit je dan… Veel moeite, tijd en geld gestoken in je webwinkel wat nu totaal dreigt te mislukken.

Je begrijpt het totaal niet, maar opeens zie je de oorzaak: je hebt Outlook verkeerd ingesteld en je ontvangt niet de mails afkomstig van je webwinkel. Na dit hersteld te hebben en je in Outlook drukt op mails “versturen en ontvangen”, stromen de mails met klachten binnen… het leed is geschied, maar niet einde raad !

 

Tip:

Zorg ervoor dat u bovenstaande situatie niet overkomt. Het managen van je webshop, het (bij)plaatsen van nieuwe producten, uitleveren van goederen is ten minste even belangrijk als het managen van je merknaam op het internet.

 

Twitter, Hyves, Linked In, Google, Google Blog search, RRS, allemaal instrumenten welke je relatief simpel kan inzetten om internet te monitoren op uitingen (positief, danwel negatief) in relatie tot je merknaam cq. naamsbekendheid van je webwinkel. Gebruik RRS-feeds om de informatie te brengen zodat je weet wat er op internet speelt en je indien nodig tijdig kan reageren en verdere vervolgschade van je webwinkel kan voorkomen.

 

Kortom, wees alert, anticipeer, registreer en reageer: tijdig, duidelijk en wees assertief !!!


Het internetblog "Eigen webwinkel starten" is gestart door Remko Jonkers en ontstaan uit passie voor het online ondernemen. Mijn blog "Eigen webwinkel starten" staat vol gratis informatie, tips en adviezen over het starten en beheren van een webwinkel. Doelstelling is het promoten van de webwinkelbranche in algemene zin en iedereen motiveren tot het starten van eigen webwinkel. De kennis die ik heb verkregen wil ik graag delen met anderen. Sinds januari 2009 zijn vele honderden mensen via eigen webwinkel starten begonnen met hun eigen webwinkel.

Deel je mening of discussier gezellig mee met het onderwerp

Een online concept van Trademedia.nl · Designed by eigenwebwinkelstarten.nl · Aanbevolen webshop Zwembrilopsterkte.nl