De kracht van goede content in een webwinkel

Het doel van een eigen webwinkel is natuurlijk dat je producten gaat verkopen. Uit onderzoek van de Universiteit Twente is gebleken dat door het toepassen van contentmarketing en webshopoptimalisatie je de verkoopcijfers kan verdubbelen. Een eigen webwinkel heeft natuurlijk als voordeel dat je 24 uur per dag open kan zijn. Daarnaast worden er kosten zoals een vestiging en eventueel verkooppersoneel bespaart. Het nadeel van een eigen webwinkel is dat je geen persoonlijk verkooppraatje kan houden over je producten en het klantencontact “afstandelijker” is. Het is daarom zeer belangrijk dat je ervoor zorgt dat de content van je webwinkel in orde is. Je kan doormiddel van een goede contentmarketing ervoor zorgen dat verkooppraatjes verleden tijd zijn.

Het voordeel van contentmarketing is natuurlijk niet alleen dat je het verkooppraatje ermee kan vervangen. Maar doordat je de juiste informatie aan de klanten weet te bieden, zorg je er ook voor dat je webshop beter vindbaar is op zoekmachines. Google is bijvoorbeeld een voorbeeld van een zoekmachine die gek is op content. Als een potentiële klant op Google opzoek gaat naar een bepaald product, dan zoekt Google het product met de meeste relevante content. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk gerichte productinformatie aan te bieden aan de klant. Zo weet de klant niet alleen waar hij of zij aan toe is, maar weet Google jouw webwinkel meteen ook beter te vinden. Als je productinformatie gaat toevoegen is het belangrijk dat je informatie toevoegt die de klant graag wilt zien. Je kan gaan omschrijven wat nou eigenlijk de eigenschappen van het product zijn die het product uniek maken. Maar zeker weten niet geheel onbelangrijk, wat kan het product eigenlijk? Daarnaast zijn specificaties zoals formaat, kleur, technische eigenschappen ook belangrijk bij het omschrijven van het product. Maar niet alleen productinformatie doet het goed bij Google. Zo zijn ook reviews over de producten met waarderingen geliefd bij de consument en Google. Een voorbeeld is de website Softreviews.nl; waar allerlei reviews zijn te vinden over webwinkelsoftware. Voor Google wordt het gezien als extra productinformatie, en voor de consument is het een bevestiging dat het een goed product is.

Naast het aanbieden van product informatie kan contentmarketing nog veel uitgebreider. Zo kan je met jouw eigen webwinkel bijvoorbeeld filmpjes vertonen waarin het product getoond wordt. Hierdoor krijgt de consument direct een beeld van het product. Consumenten twijfelen vaak over de aanschaf van een product online omdat ze bang zijn dat het product bij levering tegenvalt. Door het aanbieden van volledige productinformatie en productfoto’s wordt dit gevoel weggenomen.


Als je jezelf bezig gaat houden met webshopoptimalisatie dan kan je ook gebruik maken van social media. Voorbeelden van social media die je kan gebruiken zijn
Twitter, Facebook en Hyves. Social media wordt namelijk door zoekmachines gezien als content van een webwinkel. Daarnaast kan je de Social Media gebruiken om bepaalde producten extra onder de aandacht te brengen. Het is wel belangrijk om iets nieuws te brengen via de Social Media. Bijvoorbeeld extra productinformatie dat niet in de webwinkel te vinden is. Of misschien een link naar een Youtube filmpje waarin een product gedemonstreerd wordt.


Een van de nadelen van jezelf actief bezig houden met contentmarketing is dat je ook teveel niet relevante informatie kan aanbieden. Google vindt dit misschien leuk, maar de consument heeft vaak geen zin om hele lange teksten uit te pluizen. Je kan het daardoor afwisselen met beeldmateriaal zoals foto’s en filmpjes. Daarnaast kan het ook een tijdrovende klus zijn om constant unieke content voor je eigen webwinkel te schrijven. Je kan hier eventueel een internet tekstbureau voor inschakelen. Vooral als je merkt dat de contentmarketing aanslaat bij de producten waarop het is toegepast. Al snel zal je merken dat het toepassen van contentmarketing echt loont.

{jcomments on}


Het internetblog "Eigen webwinkel starten" is gestart door Remko Jonkers en ontstaan uit passie voor het online ondernemen. Mijn blog "Eigen webwinkel starten" staat vol gratis informatie, tips en adviezen over het starten en beheren van een webwinkel. Doelstelling is het promoten van de webwinkelbranche in algemene zin en iedereen motiveren tot het starten van eigen webwinkel. De kennis die ik heb verkregen wil ik graag delen met anderen. Sinds januari 2009 zijn vele honderden mensen via eigen webwinkel starten begonnen met hun eigen webwinkel.

Deel je mening of discussier gezellig mee met het onderwerp

Een online concept van Trademedia.nl · Designed by eigenwebwinkelstarten.nl · Aanbevolen webshop Zwembrilopsterkte.nl